klas 1

Welkom op de Experience pagina klas 1.

Woensdag 13 mei

Vandaag hebben de leerlingen van klas 1 Experience berenkoeken gebakken. We konden hiervoor gebruik maken van de keuken van Zamenhof. Het was nog beste lastig om het deeg uit te rollen en de juiste vormpjes te vinden. Maar we hielpen elkaar en het zijn erg mooie en lekkere koeken geworden.




Woensdag ergens in april ofzo

De leerlingen zijn vandaag bezig geweest met het maken van optische illusies. Prachtige resultaten.






Woensdag 25 maart


Cola onderzoek

Vorige hebben de leerlingen een onderzoek gedaan naar Cola. We hebben met allerlei testjes de eigenschappen van Cola getest.
Er werd getest wat de dichtheid was van Coca Cola en Cola Light. We konden goed zien dat Cola Light bleef drijven op water en dat Coca Cola zonk. Daarna hebben we de dichtheid berekend.
Er is ook gekeken naar de pH van verschillende soorten Cola. We zijn erachter gekomen dat Cola zoet smaakt maar toch een lage pH heeft, wat betekend dat Cola toch zuur is.
Mensen zeggen wel eens dat dure Cola lekkerder is dan de goedkope Cola. Uit een smaaktest bleek dit te kloppen. De leerlingen hebben verschillende soorten Cola blind geproefd en hieruit bleek dat de Coca Cola het lekkerst was
Als laatst hebben we Cola ingedampt om te kijken hoeveel vaste stof (suiker) er in zit. Als je alle water uit de Cola haalt blijft er een vieze drap over…
Afgelopen woensdag hebben de leerlingen een poster gemaakt van hun onderzoek.
 

 

 
Dinsdag 10 maart 2015

Vandaag hebben de leerlingen van klas 1 een les gehad over doven en blinden. We hadden mevrouw Meijerink op bezoek, zij is een tolk Nederlands gebarentaal. De leerlingen zijn begonnen met haar te interviewen. Zo kwamen we erachter dat er in andere landen ook andere gebaren zijn en dat het moeilijk is om gebarentaal te leren.


De leerlingen ervoeren daarna hoe het is om blind te zijn. Ze moesten proberen om met een blinddoek voor een plakje cake te eten met een vork. Daarna moesten ze elkaar blind vla voeren. Want ja blinde mensen moeten hun kinderen ook eten geven. De moeilijkste opdracht was nog wel om geblinddoekt vanaf de eerste verdieping naar de fietsenstalling te lopen.


Aan het eind van de les hebben de leerlingen geoefend met het zelf uitbeelden van een situatie.  Ze moesten daarbij zelf gebaren bedenken bij een verhaal. Mevrouw Meijerink kon ze helpen met het verzinnen van gebaren.

Hieronder een foto impressie van de middag







 
Dinsdag 29 september 2014
De leerlingen van de Lego League zijn al een aantal weken bezig en de eerste resultaten zijn al geboekt.

Roy,  Bas en Edwin hebben de basisrobot in elkaar gezet en zijn ook al aan het programmeren geslagen. Ze kunnen ook al 1 missie uitvoeren. Het bouwvoorschrift wordt nauwkeurig gevolgd door Youri,  Thymen en Rohullah en de heren hebben de missies al bijna helemaal afgebouwd.  De dames Amber en Baukje zijn op zoek naar sponsoren voor het teamshirt.

Daarnaast is een aantal leerlingen ook al bezig geweest met het onderzoek wat bij het project hoort. Dit onderzoek gaat over hoe het vak geschiedenis het beste geleerd kan worden. Deze week vullen de eerste klassen hiervoor een enquête in, die Baukje en Edwin hebben gemaakt.

Hieronder een foto-impressie van de Lego League







 
De FIRST LEGO League (FLL®) is een wedstrijd die jongeren tussen de 9 en 15 jaar uitdaagt om de maatschappelijke rol van techniek en technologie te onderzoeken aan de hand van verschillende opdrachten. De opdrachten worden elk jaar opgehangen aan een thema en gedefinieerd in de jaarlijks wisselende “Challenge”. De kinderen werken in teams van maximaal tien deelnemers om de opdrachten zo goed mogelijk te vervullen en laten het resultaat zien tijdens regionale en nationale finales.

De voorbereiding: intensief en leerzaam
Dit is een spannende maar ook mooie tijd. Het team is gevormd en ze hebben een eigen programmeerbare robot en laptop waar ze samen zorg voor dragen. Om goed voorbereid de regiofinale in te gaan, moeten er verschillende deeltaken worden uitgevoerd per team.
Om de vaart erin te houden hebben de leerlingen de mogelijkheid om op de dinsdag langer op school te blijven om het project af te maken. Het kan ook best zijn dat uw zoon of dochter de komende weken er zelf nog eigen tijd in gaat steken, zeker als de deadline nadert loopt de spanning wel eens op.


Ik maak u vast attent op twee belangrijke data, waar u van harte voor uitgenodigd bent:


Schoolfinale Comenius Esdoorn (1 team) en Mariënburg (3 teams)
maandag 17 nov. 16:30-18:00. Uitsluitend voor familie en vrienden / de beste 3 teams gaan door naar de regiofinale.

Regiofinale FLL Fryslân (!)
zaterdag 29 nov. 10:00-14:30 (o.v.b.). Hier zullen minimaal 10 Friese teams, waaronder ook die van Comenius tegen elkaar strijden. Meer details en uitnodiging volgen t.z.t.

Beide finales vinden plaats op locatie Mariënburg. De komende weken zal o.a. via de Blog meer informatie en updates over de teams volgen.


Het is goed te weten dat de leerlingen na afloop gecompenseerd zullen worden met vrije experience uren.


Vast sfeer proeven?
Regiofinale 2013: http://youtu.be/UHuKOeEyc0Q   (tip!)
Foto-stream regiofinale:
http://youtu.be/WvJUPLC2kt4

______________________________________________________________________

Dinsdag 12 november a.s. begint de carrousel van de Talentstromen en de Reguliere Stroom. Leerlingen van klas 1 zullen op 4 dinsdagmiddagen kennismaken met de Talentstromen Art Factory, Business Class, Sports en met de Reguliere Stroom Experience.

De heer F. v.d. Veen zal de lessen van de Experience klas 1 op dinsdagmiddag verzorgen. 

Na de carrousel zal bekend worden gemaakt welke leerlingen in welke Stroom zullen worden geplaatst. Na de kerstvakantie begint elke leerling in een Stroom naar keuze.


De introductie van de Reguliere Stroom ”Experience’ gaat dinsdagmiddag van start! Het thema van dit jaar is “Wetenschap”. Je gaat veel proefjes doen, schema’s maken, waarnemingen opschrijven, en nog veel meer wetenschappelijke activiteiten. Aan het eind van deze Stroom ben je behoorlijk slimmer geworden en mag je wat mij betreft zo naar klas 4 ;) Er zijn ongeveer 17 lesmiddagen, verdeeld in verschillende onderwerpen. Bijvoorbeeld; Lucht, Water, Licht en Energie. In de Laatste weken krijg je de opdracht om een eigen energie zuinige woning te ontwerpen, een zogenaamde “nulwoning” Met een beetje mazzel nemen we een kijkje bij een aantal wetenschappelijke instellingen en of bedrijven die zich bezighouden met energiezuinige technologie.

Soms moet je van thuis dingen meenemen. Ik laat je via deze blog weten wanneer dat moet en wat je dan mee moet nemen. Voor dinsdag 12 nov moet je een leeg conservenblik of een lege augurkenpot meenemen.

Dinsdag 21 januari
Tijdens de eerste les experience hebben de meiden laten zien dat ze wel degelijk technische knutselkeutels zijn!
Zes "Bibberbots" zijn geproduceerd en allemaal doen ze het. De jongens hebben bruggen van satehstokjes gebouwd. Rohulla en Bas hulde met jullie overwinning!
 
Hieronder een foto impressie van de middag.