Klas 2

Welkom op Experience pagina van klas 2

De eerste les van de Experience klas 2 begint op dinsdag 26 augustus september om 12.30 uur. We starten de les met het maken van een groepsfoto. Deze wordt z.s.m. op de weblog geplaatst, zodat iedereen weet dat jij in de Experience zit.

Daarna vertelt mevrouw Bosch van Experience klas 1 iets over de Lego League. Enthousiaste leerlingen kunnen zich voor deze League aanmelden bij mevrouw Brouwer.

*************************************************
Programma:

12 mei: Rondleiding Cambuur Stadion
19 mei: Bezoek Turkse Moskee
26 mei: Vogelexcursie Ezumakeeg
02 juni: Geen Experience i.v.m. excursie Amsterdam klas 2
09 juni: Challenge Eernewoude
16 juni: Afsluiting Experience. Prijsuitreiking Challenge. Certificaten Experience

Dinsdag 16 juni

Experience klas 2        2014-2015
Dinsdag 12 mei

Een sportieve middag in het Cambuurstadion. We kregen een leuke en zeer onderhoudende rondleiding door het stadion en tot slot, mochten we ook nog even met een bal op het veld. Een zeer geslaagd bezoek aan het mooiste stadion van Leeuwarden.

De film "50 jaar Cambuur" bekeken

"Janna, kom van dat veld af"
De Eretribune?

"Even een warming up"
"Hier met die bal!"
Juana, aanstormend talent van Cambuur!

"Komt dat schooooot"


 
"Buitenspel?"

Hectiek voor de goal
"Scheids. Hands!"

De perstribune
Cambuur maakt nieuwe hoofdtrainert bekend....

... Dhr. Loonen met Leony als assitent-trainert
Van bovenstaande persconferentie zijn ook viedeobeelden opgedoken:
persconferentie trainert Cambuur

Dinsdag 28 april

Vandaag hebben de leerlingen de presentatie gehad van zeilschool de Twirre over de Challenge in Eernewoude. Deze Challenge zal worden gehouden op dinsdag 9 juni a.s.
Na de presentatie kon nog een aantal leerlingen hun opdracht van de Oldehove afmaken. De leerlingen moesten een foto maken bij de Oldehove en proberen zo schuin mogelijk te staan. Hieronder het resultaat van een aantal kanshebbers op de titel: "wie staat schuiner dan de Oldehove?"




 
Dinsdag 21 april

Vandaag zochten we het hogerop. Tijdens de lessen Experience van dit jaar kwam al een aantal keren het onderwerp "bijzondere gebouwen" van Leeuwarden aan de orde. Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan de bekendste en misschien ook wel de meest bijzondere: De Oldehove. Na een korte inleiding, stegen we op in de smalle, en vooral overhellende, trapgang van de toren. Een aantal leerlingen werd hier al misselijk en kreeg spontane aanvallen van hoogtevrees en ander ongemak. Lag er onderweg ook nog een neprat in een van de ramen, was de paniek al bijna helemaal compleet. Wat een toestand! Gelukkig kwam een ieder zonder kleerscheuren bovenaan op de top van de Oldehove. Het was niet alleen prachtig weer, maar ook kraakhelder. Prachtig uitzicht rondom. Het meest spectaculair was toch wel de "skywalk". Een glazen vloer gebouwd over de rand van de toren. Alsof je in de lucht zweefde! Prachtig gedaan en voor een aantal leerlingen een enge, maar unieke ervaring, ahum! Na ruim een halfuur snel weer naar beneden voor het maken van een bijzondere foto: "kun jij schuiner staan dan de Oldehove?" Dat was de opdracht. Nikki claimde dat ze zo schuin kon staan dat ze met haar neus de grond kon aantikken. Ja hoor, vast. Alleen Michael Jackson in Moonraker heb ik ooit zoiets zien doen. Maar dat heeft Michael Jackson's neus niet veel goeds gedaan:-)

Een prachtige sfeerimpressie van de Oldehove






Dinsdag 14 april

Na het welverdiende paasverlof vandaag de draad weer opgepakt met Experience. De vorige les hebben we ons bezig gehouden met Coca Cola, vandaag hebben we ons bezig gehouden met ons afvalwater. We hebben een bezoek gebracht aan de Riool Water Zuiverings Installatie. De hoofdvraag van vandaag was dan ook: "Wie maakt eigenlijk ons water schoon?" Na een korte introductie met uitleg en een film over de RWZI kregen we een rondleiding over het terrein. Voordat de rondleiding begon moesten Janna en Jennifer nog even snel even naar de WC. Nou, dat hebben we geweten. Op een aantal plekken was de boodschap van de dames terug te vinden ( ...en te ruiken!!!). Maar wel goed om te beseffen dat er veel werk wordt verzet om het afvalwater van de huishoudens van Leeuwarden en omstreken snel wordt gezuiverd en schoon wordt teruggepompt in het van Harinxmakanaal. Het was een stinkend leuke middag!!

Helaas hebben we geen geurfoto's kunnen maken





Dinsdag 31 maart

Vandaag onderzoek gedaan naar Cola. We hebben 3 soorten Cola beken: Coca Cola, Cola Light en Cola Zero. Onderzoeksvraag was: hoeveel suiker zit er nou precies in deze Colasoorten? Met een aantal proeven hebben we dit onderzocht.
Ook hebben de leerlingen een smaaktest gedaan met bovengenoemde 3 soorten Cola, aangevuld met een huismerk Cola. Veel leerlingen vonden het toch wel moeilijk onderscheid te maken tussen de dure Cola en de goedkope huismerkvariant. Het was een geslaagde proef.





Dinsdag 24 maart

De leerlingen hebben vandaag een bezoek gebracht aan de Leeuwarder Courant. Hier kregen ze een rondleiding door het gebouw.

Hieronder een foto-impressie van het bezoek




Dinsdag 17 maart

Leerlingen hebben vandaag een foto puzzeltocht gedaan in de stad. Aan de hand van 6 foto's of fragmenten van foto's, moesten de leerlingen in tweetallen de desbetreffende gebouwen opzoeken. Ter plekke werd op een lijst genoteerd welk gebouw het was en welke functie het had. Als bewijsmateriaal moest bij elke gebouw een Selfie gemaakt worden.

Dinsdag 10 maart

Vandaag iets heel anders gedaan. Leerlingen kregen de opdracht uit te zoeken of je met Duct Tape leerlingen aan de muur kunt plakken en of je hangmatten kunt maken die stevig genoeg zijn voor 5 of 6 personen. Het resultaat spreekt voor zich!




 


Ninja Turtle?
Bekijk ook het filmpje van deze middag:


Dinsdag 3 maart

Vandaag bezig geweest met de toeristische attracties van de provincie Friesland. We gaan, als het weer wat beter wordt, een paar van deze attracties ook daadwerkelijk bezoeken. Oa. beklimming van de Oldehove.

Dat het weer nog niet je van het is, blijkt wel uit onderstaande beelden van tijdens de les van vandaag. Brrrrrr!



Dinsdag 17 februari

Deze les stond in het teken van het zelf maken van een voorpagina van een krant. Via de website "zelfkrantmaken.nl" konden de leerlingen werken in een format. Door zelf de kolommen in te vullen, de kopjes aan te passen en de foto's te bewerken ontstond een heuse voorpagina van een krant. Er moest een aantal vaste nieuwsitems op de pagina te zien zijn, zoals "Esdoorn nieuws", Wat doen de andere Talentstromen?, een zelfbedacht Nieuwsbericht, een horoscoop, reclame-uitingen en het weerbericht. Als echte journalisten struinden de leerlingen het gebouw af op zoek naar nieuws en roddels. Ook werden er volop foto's gemaakt van "vreemde" gebeurtenissen op de locatie. Daarna werden alle verhalen en foto's verwerkt en gebundeld op de voorpagina van de krant. Van het krantje werd een PDF bestand gemaakt en wederom "ingeleverd" in de ELO van Experience. En...gelijk beoordeeld en nagekeken!! Dat scheelt een hoop tijd.

Hieronder staa1 de voorpagina van Juana weergegeven.

Voorpagina krant   


Dinsdag 10 februari

Vandaag is de voorbereiding begonnen op het bezoek aan de moskee. De leerlingen moesten een Power Point maken over de Islam en de moskee. De opdracht moest worden gemaakt op de PC en vervolgens worden ingeleverd in de Electronische Leer Omgeving ( ELO ). Dat ging heel goed. Heel veel leerlingen vonden gemakkelijk hun weg in de ELO en konden dan ook hun opdracht "inleveren". Binnekort zal de groep een bezoek brengen aan de Turkse moskee te Leeuwarden. Maar daarover later meer. 

Dinsdag 3 februari

Geen les i.v.m. doemiddag groep 8.

Dinsdag 27 januari

Voor het eerst met de hele groep van 33 lln. samen! We hebben een film gekeken. De eerstvolgende les zal Dhr. Loonen aanschuiven.

Dinsdag 20 januari

Vandaag was groep 2 aan de beurt met de Stop-and-Motion opdracht. Wederom een leuke les met leuke filmpjes.

Dinsdag 13 januari

Vandaag startte groep 1 met de opdracht: "Stop and Motion". Via een speciale app op de tablet konden leerlingen d.m.v. het maken van foto's animatiefilmpjes maken. Niet bewegende voorwerpen kwamen in een keer tot leven. De leerlingen gingen enthousiast aan de slag en zwierven op een gegeven ogenblik door het hele gebouw om filmpjes te maken. Het resultaat van de middag was meer dan voldoende. Er zaten een paar hele mooie filmpjes bij, oa. van Dagmar en Nikki met hun gebroken hart, Kay en Joey met hun bewegende "snoepjestrein" en ook Ibrahim had een prachtige animatie gemaakt van oa. de kerstman. Helaas heeft de kertstman het niet overleefd. Maar het filmpje was meer dan voldoende. Het beste filmpje was van Bas en deze kun je hieronder bekijken.

 
  
                                                        Stop and Motion filmpje van Bas.

Experience tijdelijk gesplitst

Doordat de leerlingen van de Lego League weer bij de groep zijn gekomen is de groepsgrootte gestegen naar 33 leerlingen. Dit is een te grote groep om het programma goed te kunnen uitvoeren. Vandaar dat besloten is de groep tijdelijk te splitsen. Vanaf 2 februari zal de heer Loonen de lessen assisteren. Met 2 docenten op de groep is het programma goed uit te voeren. Tot die tijd werken we met 2 groepen. Hieronder staat de indeling en de tijdstippen waarop de leerlingen worden verwacht:

Dinsdag 13 januari : Groep 1 heeft Exp. Groep 2 vrij
Dinsdag 20 januari : Groep 2 heeft Exp. Groep 1 vrij
Dinsdag 27 januari : Groep 1 en 2 hebben gezamenlijk Exp.
Dinsdag 03 februari: geen Exp. vanwege Doedag groep 8
Dinsdag 10 februari: Experience met Dhr. Anjewierden en Dhr. Loonen.

Groep 1:

Itania   Nikki   Baukje   Jarno   Leony   Calvin   Brian   Kay   Joey   Sam
Dagmar   Bas   Ibrahim   Jordy   Amber   Robin   Juana

Groep 2:

Youri   Thymen   Max   Anni   Damian   Derk   Pieter   Rohullah   Jennifer
Harmina   Janna   Roy   Laurens   Edwin   Sygrid   Reda

Experience en Sports schaatsen

Vandaag heerlijk geschaatst in de ijshal van Leeuwarden. Iedereen heeft zich prima vermaakt en het was een reuze gezellige middag.
Op de website en de Facebookpagina van Comenius staan nog meer foto's. Op het blog van de Esdoorn staat ook een filmpje van de middag. Snel even kijken dus!





Schaatsen in de IJshal

Dinsdag 16 december a.s. gaan we schaatsen, samen met de leerlingen van Sports klas 2. Iedereen heeft een brief gekregen met daarin de belangrijkste informatie. Dinsdagmiddag beginnen we om 12.30 in lok.8 om de envelop met geld in te leveren bij de heer Anjewierden. Als iedereen heeft betaald gaan we rond 13.00 uur op de fiets naar de ijsbaan. Het schaatsen duurt van 13.30 tot 14.30. Je mag tot uiterlijk 15.00 uur schaatsen. Je mag op eigen gelegenheid vanaf de ijsbaan terug naar huis fietsen.
De leerlingen van Sports zijn verplicht handschoenen mee te nemen en dat geldt nu ook voor de leerlingen van Experience.

Tot dinsdag!

Dinsdag 9 december

Vandaag de stenenproef gedaan. De proef moest laten zien dat gesteente uit elkaar kan vallen door temperatuursverschillen. Dit proces heet verwering. In werkelijkheid duurt dit proces soms jaren of zelfs eeuwen. Vandaag gingen we dit proces nabootsen en wel in 2 lesuren. In tweetallen werden stenen verhit tot wel 300 graden en vervolgens in een bak met ijskoud water gegooid. Bam, Knal! Geen steen die niet scheurde onder invloed van dit geweld. De kinderen waren onder de indruk, mede doordat de stenen soms wat onberekenbaar waren en al boven de brander begonnen te barsten. De brokstukken vlogen hier en daar door de lucht. Gelukkig waren de kinderen goed beschermd met jas en bril. Na dit onstuimige begin, verliep de proef volgens plan. Het resultaat was verbluffend. Sommige stenen waren bijna wiskundig recht doormidden gebroken. Het blijft toch een raadsel dat zulk hard materiaal toch vrij simpel kan worden gesloopt. De leerlingen hielden van de proef een nauwkeurig observatieformulier bij en deze werd ingeleverd voor een cijfer.
Via deze weg wil ik mijn collega de heer Loonen bedanken voor zijn assistentie.

Experience Rocks!

Roodgloeiend

Bijna gaar!

Eventjes wachten voor het beste resultaat

Grote temperatuursverschillen

Even de aantekeningen bijwerken

Perfect gescheurd.

Bekijk ook het filmpje van de stenenproef hieronder:


Dinsdag 4 november

Het was een heerlijk, rustige herfstmiddag in het natuurgebied de Potmarge. Blaadjes vielen fluweelzacht uit de bomen, eendjes zwommen heerlijk in het rond en hier en daar stak een verdwaalde meerkoet de weg over. En toen kwam klas 2 Experience het Potmargegebied binnen. Luidkeels kakelend, kwetterend, twitterend en joelend kwam de groep gierend tot stilstand met de fiets midden op het fietspad. De opdracht van deze week zou hier gaan plaatsvinden: Landschapstekenen. De leerlingen hadden op school een korte instructie gekregen wat te doen met deze opdracht. Op een A-5 model papier ( gesubsidieerd door Art Factory, waarvoor mevrouw Verstegen nog bedankt! )moest een compositie nagetekend worden. De compositie moest worden gezocht met een sjabloon. Dat ging heel snel. Al snel waren over het gebied de groepjes verspreid en kon worden begonnen met de opdracht. Een beperkende factor was dat de leerlingen niet meer dan 3 kleuren mochten gebruiken, die de heer Anjewierden had uitgezocht. De creativiteit van een aantal leerlingen kende geen grenzen. Na een uur hard aan het werk te zijn geweest, werden er prachtige schildertijtjes ingeleverd. Daarna snel weer terug op de fiets naar school. Nikki was zonder fiets en zat bij mij achterop. Niki was bang dat ik een wheelie zou doen, maar dat viel gelukkig mee. En wij werden behoorlijk tegengewerkt door Dagmar en Reda. Reda zat voor op de bakfiets van Dagmar en maar lachen en wiebelen.
Het was een geslaagde middag in het prachtige Potmarge gebied.

Hieronder een korte fotoshoot van de middag

Jarno en Derk geconcentreerd bezig

Ook al zo'n mooi plekje

Nikki en Dagmar bijna uit het zicht.

Calvin en Jordy zijn bijna klaar

♪ Daar bij de waterkant ♪

"Wat een mooi plaatje!"

Dinsdag 28 oktober

Deze les zijn de leerlingen bezig geweest met het maken van hun eigen Fantasie-eiland. Op een groot vel moesten de leerlingen een kaart tekenen van hun eigen eiland. Natuurlijk met steden, rivieren, zeeën, bergen etc. Na anderhalfuur hard werken, kwamen veel eilanden tot leven. Niet alle kaarten waren al af, maar de volgende les gaan we hiermee verder. Ook kan dan nog een aantal leerlingen de ELO opdracht over de film afmaken in het comp.lokaal.

Kaarten tekenen

Dinsdag 21 oktober

vandaag bezoek gebracht aan de Blokhuispoort, ook wel bekend onder "oude gevangenis". Door een oud medewerker werden we rondgeleid. Indrukwekkende voorbeelden uit het leven van een gedetineerde en aangrijpende verhalen van gevangenisbewaarders werden de leerlingen getoond. Deze waren onder de indruk van het harde bestaan in deze gevangenis. Een van de strengste van Nederland zo werd verteld. De leerlingen mochten de cellen in en een zelfs kijkje nemen in de strafcel. De rondleiding werd afgesloten in het cachot, het allerslechtste kamertje van de gevangenis. Als je hier in zat, dan was het niet best. Gelukkig gedroegen de leerlingen zich voorbeeldig en werd iedereen om 14.15 uur weer vrijgelaten. Helaas voor een persoon ging de deur wel dicht. Hij moest een nacht doorbrengen in de isoleercel. Had ie zich maar beter moeten gedragen:-)

In het cellencomplex

In de "wachtkamer"

Max bekijkt een van de cellen

Itania staat haar mannetje

In het cachot

Gelukkig weer vrij!

Nachtje isoleercel. Net goed!

Dinsdag 7 oktober

Vandaag hebben we de film Slumdog Millionare bekeken. Een werkelijk prachtige film over een jongen uit de sloppenwijken van Mumbai, die de hoofdprijs wint in "Who wants to be a Millionaire?" De leerlingen zullen a.d.h.v
de film een vragenlijst moeten invullen over de film. De vragenlijst staat op het ELO Experience. De vragenlijst wordt gedownload en opgeslagen. Vervolgens bewerkt en geupload in het ELO. Op de antwoorden krijgen de leerlingen een cijfer.
Aangezien de film maar liefst 116 min. duurde, waren de leerlingen om 14.25 uur uit. Is hopelijk geen probleem!



Dinsdag 30 september

Vandaag zijn we bezig geweest met het fotograferen van optische illusies. De leerlingen  moesten 3 illusies maken met personen en 3 illusies met voorwerpen. De foto's werden opgestuurd naar Anjewierden. De leerlingen hebben zeer enthousiast gewerkt en waren dan ook eerder klaar dan gepland. Vooruit, voor deze keer mochten ze ietsje eerder naar huis! De mooiste foto wordt op canvas afgedrukt en in de school opgehangen. Wordt vervolgd.

"Een Kay in de zak?"

"Op handen gedragen"

"Oeps, te heet gewassen, gekrompen!"

"Even kop erbij houden, a.u.b.!"

"Dat ziet er niet goed uit, Calvin!"
 
"Tja, wat moet je hier nou mee?"

Maandag 15/22 september

Deze les stond in het teken van de Geschiedenis van de popmuziek. De leerlingen hebben een Power Point gemaakt en weten nu alles van Rock 'n Roll, Blues, Soul, Reggae en Dance. Vooral ene Elvis Presley werd heel vaak genoemd als bekende rockartiest van vroeger. De leerlingen hebben hier in totaal twee weken aan gewerkt.



Maandag 8 september

We zijn deze cursus begonnen met het tekenen van een 3D-hand. Een groot aantal leerlingen zag kans hun eigen hand "tot leven" te wekken.

Wil je zelf nog eens bekijken hoe je een 3D tekening kunt maken. Klik dan snel op de onderstaand link

3D-Hand tekenen? klik hier 


Maandag 1 september

De onderstaande 9 leerlingen zijn uitverkoren mee te doen aan de First Lego League:


Thymen van der Bijl 

Itania Bernadine

Roy Otter

Rohullah Heydari

Bas van der Moolen

Edwin Wierda

Yoeri Abma 

Amber Witteveen

BoukjeBruinsma

 

Zij zullen tijdens de lessen Experience zich gaan bezig houden met het maken van een Lego robot en het doen van allerlei onderzoekjes. Ik wens deze groep zeer veel succes.

Start Experience nieuw schooljaar 2014-2015

Dinsdag 26 augustus begint Experience klas 2. Je kunt het projectboek doorbladeren en zien wat we allemaal gaan doen. De volgorde van de lessen is niet hetzelfde als vorig jaar.
Maar daar vertel ik je volgende week dinsdag wel meer over! Tot dan!

In de kantine op het whiteboard onder het Tv scherm hangt de indeling van de Talentstromen. Kijk snel of je in de Experience zit. Gelukkig, je zit erbij.

***************************************************

Afsluiting Experience 

Dinsdag 17 juni j.l. hebben we het schooljaar afgesloten. De afsluiting stond gepland op woensdag 18 juni, maar dat kon geen doorgang vinden i.v.m. de kennismakingsdag van de nieuwe eersteklassers. Vandaar dat de les een dag eerder werd gegeven.
De leerlingen hebben in een evaluatie te kennen gegeven wat ze van het schooljaar vonden. Natuurlijk hele wisselende uitkomsten. Opvallend was wel dat veel leerlingen de excursies heel leuk vonden met als hoogtepunten: koken op Zamenhof, de stenenproef, bezoek aan de moskee en het kanovaren op Mariënburg.
Als minder leuk werden de opdrachten met de computer ervaren: Power Point maken, verslagen maken, etc. Is ook minder spannend, dat geef ik toe. Maar ja, soms moet dat ook gebeuren. Aan het einde van de les kreeg iedere leerling een welverdiend certificaat overhandigd. Iedereen heeft de stroom met een voldoende afgesloten. Proficiat!
Het was een druk jaar met veel activiteiten. Afsluitend kan ik gelukkig wel concluderen dat de Experience voor veel kinderen en voor mij ook een hele ervaring is geweest. Helaas stopt de Experience aan het einde van klas 2, maar ik weet zeker dat klas 3, zonder Experience, ook weer een hele ervaring zal worden voor de meeste leerlingen.
Ik dank een ieder voor zijn of haar medewerking aan dit schooljaar.
Ik kijk nu alweer uit naar de volgende groep. Laat maar komen!

De heer Anjewierden reikt de certificaten uit

En een certificaat voor Wenny. Vooral zijn zangkunsten in de Bonifatuskerk waren legendarisch!


**************************************************

Woensdag 11 juni

Vandaag heeft de groep een bezoek gebracht aan de locatie Zamenhof. De langverwachte kookles stond op het program. We werden ontvangen in het restaurant Tagmango door de heer Pedro Verhoeckx van Consumptief.
Na een korte inleiding konden de leerlingen aan de slag. We gingen 3 koeken bakken in de vorm van een berensnuit. Met verschillende kleuren deeg moesten de leerlingen vanaf een instructievel de bakopdracht uitvoeren. Er komt nogal wat kijken bij een dergelijke opdracht: schoonmaken, handen wassen, schort aan, haar in een knoet, etc. Voor veel leerlingen een eerste echte kennismaking met het kook-en bakgebeuren. Al vlot was het een actie van jewelste. Er werd lustig met bloem gestrooid, deeggerold en vormen uitgesneden. Met geconcentreerde hoofden werd er lustig op los gecreëerd. Na ongeveer een uur konden de eerste berenbaksels de oven in. En eerlijk is eerlijk, er zaten een paar prachtige exemplaren bij. Vooral die van Sandro en Barbara waren zeer goed gelukt. Natuurlijke waren er ook een paar mindere creaties bij, maar dat hou je toch. De berensnuit van Wesley leek een beetje op aangereden hert. Maar het kon Wesley niet deren, hij vond de koek lekker. En daar ging het om. Na afloop wederom druk aan de slag, deze keer met afruimen, afwassen, afdrogen, poetsen, etc. Het was zomaar klaar. Elke leerling vertrok met opgeheven hoofd en met 3 berensnuiten in een plastic zakje huiswaarts. Het was een geslaagde middag. Vooral dankzij de zeer kundige en enthousiaste begeleiding van de heer Verhoeckx. Nogmaals bedankt voor de gastvrijheid en begeleiding.

Hieronder de fotoshoot van de middag op Zamenhof.

De heer Verhoeckx legt de opdracht uit

Enthousiast aan de slag

Volop actie

De Berensnuiten in wording

De Groningse Kok

Woensdag 4 juni

Vandaag mooie tocht gemaakt met de kano door de binnenstad van Leeuwarden.
Gelukkig waren de meeste van ons voor de regenbui weer binnen.

Een video-impressie van de middag

 
Het filmpje staat ook op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=JYS_9Jh7Ga8

Vrijdag 23 mei

Woensdag 28 mei a.s. is er geen Experience i.v.m. excursie klas 3 naar Parijs.

"Helaas geen Experience! Baal".

Woensdag 21 mei

Een aantal weken geleden was Dhr. Glas de grote winnaar van de Pitch. Vandaag was het moment aangebroken dat Dhr. Glas ook daadwerkelijk zijn winnende les in de praktijk zou gaan brengen. De les stond in het teken van het thema "duurzaam bouwen". Als voorbeeld had dhr. Glas een bouwproject in de wijk Blitsaert gekozen. Een aantal huizen in deze wijk is en wordt op duurzame wijze gebouwd. Met de klas zijn we op de fiets gestapt om een aantal van deze zgn. Nul-Energiewoningen te gaan bekijken.

In de wijk Blitsaert

Vrijdag 9 mei  Vogeleitjes zijn uitgekomen!

Zolang verwacht en nu eindelijk uitgekomen....6 eitjes!
Bekijk hieronder het vertederende schouwspel van vader Kees en moeder Trees
die druk bezig zijn met hun pasgeboren "kindjes".

 
"Etenstijd!"


Woensdag 7 Mei

Vandaag zijn we met de groep op Vogelexcursie naar Ezumakeeg in het Lauwersmeergebied geweest. Met 8 auto's vertrokken met z'n allen. Aangekomen in het gebied werd de groep in 3 kleinere groepen gesplitst. Onder leiding van mevrouw Beerling en 2 collega's van locatie Mariënburg ging elk groepje op een andere plek vogels kijken. Met behulp van een vogelgids en scorekaart moesten de leerlingen aankruisen welke vogel ze hadden gezien. Gelukkig was er zoveel expertise aanwezig dat elke gespotte vogel snel op de lijst werd ingevuld. Robin meende zelfs een zeearend te hebben gezien!
Halverwege de middag kregen de leerlingen wat te drinken en te eten uit de kofferbak van de heer Anjewierden. Dat viel erg goed bij de leerlingen. Na de laatste ronde, keerden we rond 16.00 huiswaarts. Het was een erg geslaagde middag met ideaal vogelkijkweer. Bij deze wil mevrouw Beerling bedanken voor de kundige organisatie en uitvoering van de excursie. Daarnaast de collega's Dick en Gerrit van Mariënburg voor hun kundige begeleiding. En natuurlijk ook de collega's van de Esdoorn mevrouw Bootsma en de heren v.d. Ploeg, Postma en Loonen voor hun prettige aanwezigheid.

Aangekomen in Ezumakeeg

Naar de vogelhut

Hier en daar ook wat rare vogels

Turen door de professionele kijkers

 4 geluksvogels
 
Maandag 5 mei

Woensdag 7 mei a.s. gaan we op vogelexcursie naar het Lauwersmeersgebied. De weersverwachting voor die dag voorspelt wisselvallig weer. Dus, neem in elk geval een winddicht jack of regenjack mee. En natuurlijk stevige schoenen!!

Donderdag 24 april

Ja,ja, er liggen 6 eitjes in het vogelhuisje en moeder Trees is al volop aan het broeden. De spanning stijgt. Nu maar wachten totdat de eitjes uitkomen.



In voorbereiding op de vogelexcursie van woensdag 7 mei a.s. kunnen de leerlingen alvast een kijkje nemen in het vogelhuisje naast lokaal 8. Bijzonder boeiend om te zien hoe een Mezen echtpaar een nestje bouwt. Hopelijk volgen er binnenkort eitjes en dan natuurlijk............gezinsuitbreiding. We wachten het in spanning af. 

 
Klas 1A volgt de live beelden van de Mezenfamilie

Woensdag 23 april

Vandaag heeft de klas de film "Slumdog Millionaire" gezien. De leerlingen zullen a.d.h.v. een vragenlijst een groot aantal stellingen en vragen beantwoorden over de film.

Het verhaal van Jamal Malik, een jong weeskind dat besluit deel te nemen aan de Hindi versie van het programma 'Who Wants to be a Millionaire'. Het hele land kijkt toe terwijl Jamal nog maar één vraag verwijderd is van de hoofdprijs. Tijdens de pauze van het programma gebeurt er echter iets waar Jamal niet op had gerekend; hij wordt gearresteerd, omdat de politie zeker weet dat hij de boel aan het oplichten is. Ze kunnen het niet geloven dat een straatjongen zoals hij zoveel kennis heeft. Vastberaden zijn onschuld te bewijzen vertelt Jamal verhalen over de krottenwijk waar hij samen met zijn broer opgroeide, de avonturen die ze beleefden, ontmoetingen met bendes en hij vertelt over zijn vroegere liefde. Elk hoofdstuk in zijn verhaal is een wonderbaarlijke sleutel naar het antwoord op elk van de vragen. Verwonderd over zijn verhalen vraagt de politie zich af wat een jongen als hij - zonder een schijnbaar verlangen naar rijkdom - op zo'n spelvertoning doet. Als de laatste vraag beantwoord moet worden krijgen ze, samen met ongeveer negentig miljoen kijkers antwoord op deze vraag...


Trailer van Slumdog millionaire

Woensdag 16 april

De leerlingen hebben vandaag kennis gemaakt met het video bewerken en dan met name het gebruiken van Chroma Key, oftewel Green Screen. De leerlingen kregen de opdracht een scene te bedenken. Deze vervolgens uit te schrijven en te tekenen ( storyboard ). Vervolgens moest nagedacht worden in welke omgeving het verhaaltje zich afspeelt. Met het green screen kun je namelijk elke willekeurige achtergrond monteren in een film.
We hebben een groot aantal filmpjes opgenomen met hele uiteenlopende onderwerpen en situaties.
De filmpjes worden bewerkt door Igor Anjewski ( Wit Russische filmmaker ) en op dit blog geplaatst.
Aan het einde van de les werden de leerlingen getest over hun kennis van het bezoek aan de Leeuwarder Courant. Met de tablet werden de vragen in vlot tempo beantwoord. De resultaten waren bijzonder goed. Dat is dan weer mooi meegenomen.

Hieronder is de professionele videostudio met het Green Screen te zien.

Joshua en William in actie

Hieronder zie je het resultaat van een middagje filmen met Green Screen



 
Woensdag 9 april

Vandaag een bezoek gebracht aan de Leeuwarder Courant. Na een zeer gastvrij ontvangst werd als eerste een film vertoond over NDC Media Groep. Zij maakt oa. de Leeuwarder Courant, Dagblad van het Noorden en het Friesch Dagblad. Na de film kregen we een rondleiding door het gebouw. De verschillende redacties kregen we te zien. De rondleiding eindigde bij de drukpersen. Een indrukwekkende ruimte waar de kranten allemaal worden gedrukt. Helaas begon de band pas om 15.30 uur te lopen. Wij konden niet zolang wachten, maar we kregen toch een goede indruk van het hele drukproces. Ook de grote rollen papier spraken erg tot de verbeelding bij de leerlingen. Eén rol papier woog maar liefst 1650 kg.
Tot slot kreeg iedere leerling nog een tasje mee met natuurlijk een krant.
Het was een geslaagde middag. Bij deze wil ik mevr. Brouwer nog bedanken voor haar ondersteuning.

Hieronder een impressie van het bezoek aan de Leeuwarder Courant

Ontvangst Leeuwarder Courant

De rondleiding begint!

Bij de drukpersen

"Ik hou zo van papier"

Imran vindt steun bij keukenrol

Voor tonnen aan papier opgeslagen
 
The Pitch!

De heer Glas en de heer Oosterop hebben de strijd met elkaar aangebonden. Beide docenten gaven een uitstekende presentatie van maximaal 5 minuten. Waar de heer Glas vooral had gelet op de inhoud van de presentatie ( "Hoe ziet een Nul-woning eruit? + excursie naar Blitsaert ), gaf de heer Oosterop de voorkeur aan de de vorm van de presentatie.
Het onderwerp "Ontwerp je eigen Reisburo en je eigen droomreis" werd op zeer onderhoudende manier ( en soms ook een tikkeltje ondeugend ) gepresenteerd.
Hulde voor beide docenten. Na de presentaties kwam het spannendste moment van de Pitch. Welke docent had gewonnen? Met de tablet als stemkastje werd door de leerlingen  op de beide pitches gestemd. Met miniem verschil ( 12-10 ) versloeg de heer Glas de heer Oosterop.
De heer Glas zal binnenkort zijn les gaan verzorgen. Wordt uiteraard vervolgd en natuurlijk te volgen op het blog!

Hieronder een kleine foto-impressie van de Pitch

De heer Glas bezig met zijn Pitch

 
De heer Oosterop geeft volop tegengas

De heer Glas wint met 12-10 zijn pitch. Gefeliciteerd!


Woensdag 26 maart

Vandaag gaan we verder met de optische illusies. Iedereen maakt de tekenopdrachten af. Leerlingen die beide tekeningen afhebben, kunnen vandaag een bibberbot maken ( met dank aan Dhr. v.d. Veen )
Om 14.15 uur krijgen we bezoek van 2 docenten. Zij gaan hun lesidee voor de Experience pitchen! Ik ben heel benieuwd!
Jullie mogen na afloop stemmen met de tablet welke docent de pitch heeft gewonnen. De docent gaat het lesidee uitvoeren op woensdag 16 of 23 april.

Woensdag 19 maart

Vandaag bezig gegaan met Optische Illusies deel 2. Het tekenen van een 3D hand, oftewel "Wat zit er onder de deken?" De leerlingen moesten twee versies tekenen. Een met een hand "onder de deken" en een zelf gekozen voorwerp "onder de deken". Als een speer ging iedereen aan de slag. We hadden niet eens genoeg tijd om de tekeningen af te maken. Wordt dus vervolgd. 

Hieronder een voorbeeld van hoe het had gekund ( Bron: internet )


Vogelkast met webcam

Sinds vorige week hangt naast lokaal 8 in het "bos" een vogelkast met webcam. De webcam is aangesloten op het grote Hippposcherm in het lokaal. Vanuit het lokaal kunnen we de vogels in de vogelkast volgen. De interesse voor de kast is groot. Er is al een aantal mezen gesignaleerd rond de kast. Vanochtend zat er al een mees in de kast!! Ik denk dat er wel een nest in wordt gemaakt. Wie weet zien we dan hoe eitjes worden gelegd en ook worden uitgebroed. En hoe vader en moeder mees hun jongen voeren en tot slot hoe de jongen uitvliegen. Leuk om dat te volgen.
Gisteren zat er een specht op het huisje te "timmeren". Het klonk als een mitrailleur. De specht kon het huisje helaas niet in. Het leek er een beetje op alsof hij he huisje wilde slopen. Dat mag niet hoor!

Woensdag 12 maart

Het thema van vandaag was "Optische Illusies". De leerlingen gingen aan de slag met hun fotocamera's om foto's te maken. Ze moesten proberen optische illusies te scheppen en deze dan vastleggen. Er moesten 3 verschillende foto's gemaakt worden van mensen met voorwerpen ( gebouwen, meubels, etc ). Vervolgens moesten ook nog 3 verschillende foto's genomen van mensen met mensen ( oa. man met 3 benen ). De leerlingen mochten het schoolgebouw, het schoolplein en de straat voor de school gebruiken als gebruikersruimte. Er was ook een ploegje "weggeslopen" naar het Johan Cruyff Court. Maar vooruit, ik zal het niet doorvertellen. Ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten. De foto's worden gemaild of getwitterd naar Anjewierden. De uitkomsten worden vanzelfsprekend vertoond op het blog. De mooiste foto wordt afgedrukt op canvas en opgehangen in school.

Hieronder een paar foto's 




Woensdag 5 maart

Vandaag hebben de leerlingen de voorpagina van een krant gemaakt. Een van de artikelen op de voorpagina was het verslag van het bezoek aan de moskee. Er moest ook beslist een foto bij. Deze moest geupload worden van de weblog.
Daarnaast moest de voorpagina aan een aantal eisen voldoen. De volgende zaken stonden op de voorpagina:
- sportbericht
- Esdoorn nieuws
- Shownieuws ( roddelrubriek )
- Weer
- Horoscoop
- Wat doen de andere Talentstromen?
Veel leerlingen vonden het toch wel een moeilijke opdracht. Maar hopelijk lukt het toch allemaal en worden er prachtige kranten ingeleverd. Komt vast goed.

Woensdag 19 februari

Vanmiddag het bezoek gebracht aan de Turkse moskee. We werden hartelijk ontvangen door de heer Cem Kaya. Hij leidde ons naar de gebedsruimte. Speciaal voor de gelegenheid was de Imam ook bij de middag aanwezig. De heer Kaya heeft uitvoerig verteld over de moskee en over de Islam. De leerlingen kregen volop gelegenheid vragen te stellen over de moskee en over de Islam. Een aantal van de gestelde vragen was:
"Wat vindt u van de heer Wilders, waarom dragen moslimvrouwen een hoofddoek, wat vindt u van terrorisme, mogen moslims trouwen met niet-moslims?" Zeer boeiende vragen en door de heer Kaya zeer duidelijk beantwoord. Het bezoek was dan ook zeer de moeite waard.
De leerlingen maken van het bezoek een verslag. Het verslag wordt beoordeeld met een cijfer.
Rest mij nog via deze weg de heer Oosterop te bedanken voor zijn kundige begeleiding en de groep leerlingen voor de enthousiaste deelname. Top!

Hieronder een korte foto-impressie van het bezoek.

In de gebedsruimte met de Imam en de heer Kaya

Met de Imam op de foto

Robin was vergeten zijn muts af te doen

Woensdag 12 februari

De vorige les hebben we het project "Lost World" afgesloten met een dramatische gebeurtenis. Ik ben benieuwd of er een beschaving de "klap" heeft overleefd.
Vandaag hebben we les 3 gedaan van september j.l. Toen kon het bezoek aan de moskee helaas niet doorgaan. Gelukkig kunnen we nu een bezoek brengen aan de Turkse moskee. Als voorbereiding op dat bezoek hebben de leerlingen vandaag een Power Point Presentatie gemaakt over de Islam en een aantal vragen onderzocht.
Nadat de presentaties allemaal keurig op tijd per mail waren ingeleverd, werd de middag afgesloten met een test over de Islam. De test werd gemaakt op de tablet en vervolgens werd de score uitgebeeld in een rood of groen scherm. Iedereen kreeg een groen scherm. Remy kreeg zelfs een blauw scherm, hij had dan ook alle vragen over de Islam goed.
Volgende week brengen we het bezoek aan de moskee. De leerlingen hebben een vraag bedacht voor de Imam. Van het bezoek wordt een verslag gemaakt.
De leerlingen worden beoordeeld op hun PPP, de test en het verslag. Er rolt dan uiteindelijk een cijfer uit. Volgende week is dat bekend.

Vrijdag 31 januari

Woensdag 19 februari brengen we een bezoek aan de Turkse moskee op het Vliet. Noteer alvast in je agenda.

Maandag 27 januari

Woensdag 29 januari a.s. geen Experience klas 2 i.v.m. rapportvergaderingen!

Woensdag 22 januari

Vandaag is kort de kennis getest van de leerlingen over het bezoek aan de RWZI. In een Wie is de Mol-achtige setting kregen de leerlingen aan de hand van een groen of rood scherm te zien of ze voldoende kennis bezaten. Opvallend veel groene schermen. Goed gedaan. Oh ja, er was een rood scherm. Oei! Foute boel, nee hoor, viel wel mee.
Daarnaast zijn de leerlingen verder gegaan met het ontwikkelen van hun eiland, The Lost World. De beschaving op het eiland komt langzaam tot leven. Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat er uit komt te zien.

Woensdag 15 januari

Vandaag bezoek gebracht aan de Riool Water Zuiverings Installatie ( RWZI ) van Leeuwarden. Na een korte introductie en videofilm over het zuiveringsproces, werden we rondgeleid over het terrein. We kregen een duidelijk beeld van het hele zuiveringsproces. Hier en daar was het proces zelfs te ruiken!! In een groot aantal bassins zagen we dat het water steeds schoner werd. De volgende les krijgen de leerlingen een test over dit bezoek. De test moet voldoende zijn. Spannend! Over een paar weken, als het weer wat warmer is, gaan we zelf wateronderzoek doen en ook testen op een aantal stoffen. Maar daarover later meer.
Rest mij nog collega van der Veen te bedanken voor zijn kundige begeleiding.

Hieronder een korte foto impressie van het bezoek.







 
Woensdag 8 januari

Vandaag zijn we begonnen met het maken van een eigen eiland. Een nog niet eerder ontdekte wereld zal langzaam worden "blootgelegd" door de leerlingen. We zijn begonnen met het tekenen van het eiland. Sommige leerlingen besloten spontaan het eiland uit te breiden over 4 delen. Hierdoor ontstond een nog groter gebied. Als eerste opdracht moest het eiland aangekleed worden met topografische elementen zoals bergen, rivieren, meren, streken, stranden, plaatsen, etc. Met kleuren en symbolen werd dit ingetekend. Dat ging uitermate goed en de leerlingen gingen dan ook enthousiast aan de slag. De middag vloog dan ook voorbij. De volgende lessen zal de opdracht worden uitgebreid. Langzamerhand zal het eiland zich ontwikkelen tot een volwaardige beschaving. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomsten.

De leerlingen zijn druk aan het werk

Dinsdag 7 januari

Woensdag 18 december kwam de les helaas te vervallen. Zo vlak voor de kerstvakantie werd ik echt ziek, zwak en misselijk. Vervelend, maar nu ben ik weer fris en fruitig begonnen. Ik heb er weer zin in.

Via deze weg wil ik een ieder nog een heel goed Nieuwjaar toewensen. Het wordt vast weer een hele experience.





Woensdag 11 december

Vandaag de spectaculaire proef met de stenen gedaan. Als introductie op de proef heb ik kort het begrip verwering uitgelegd. Stenen kunnen scheuren of barsten door temperatuursverschillen. Dit proces, wat normaal gesproken jaren duurt, hebben we versneld. We hebben stenen verhit tot wel 400 graden en daarna in een bak water afgekoeld tot ongeveer 3 graden. De verwering was hiermee versneld.
De uitkomsten van de proef waren geweldig. Alle stenen zijn gebarsten. De stenen bleken niet bestand tegen zoveel "natuurgeweld".

Bij deze wil ik de heer Loonen nog bedanken voor zijn kundige assistentie.

Hieronder een impressie van de middag.








 
In luttele minuten is de steen compleet gekraakt!

 
Bekijk de video van de proef op Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=y2wtam3jF4w
 
 
************************************************
Zondag 8 december

Komende woensdag 11 december gaan we zeer spectaculaire proef doen. We laten stenen uitelkaar knallen!!!


Woensdag 4 december

Alweer de elfde les van het seizoen. Deze keer gingen de leerlingen "op reis" naar hun zelfgekozen vakantieland. De les stond in het teken van de kaartvaardigheden. Met behulp van de atlas moesten de leerlingen een groot aantal zaken over hun land opzoeken. Dit blijft altijd een lastige vaardigheid, maar wel de moeite van het oefenen waard. De leerlingen moesten even worden geholpen bij het opstarten. Niet alle leerlingen gingen even voortvarend van start, maar uiteindelijk haalde iedereen toch de "eindstreep". De gegevens werden gepubliceerd in een reisdocument. Als extra opdracht konden de leerlingen nog een heus paspoort maken. Dat ging gelukkig de gehele klas goed af.

Woensdag 27 november

Deze les stond in het teken van het Toerisme. De opdracht was om in tweetallen een vakantieland naar keuze te beschrijven. Het eerste stuk van het verslag bestond uit het vergaren van algemene landgegevens zoals, grootte, inwonertal, staatsvorm, officiële landstalen, etc. Daarna volgde een beschrijving van een 5-tal natuurlijke toeristische trekpleisters. Vervolgens werd een 3-tal beroemde bouwwerken weergegeven. Het verslag werd afgesloten met de conclusie.
De leerlingen vonden het een leuke opdracht en er werden zeer exotische landen gekozen, zoals Mexico, Curacao, Verenigde Staten en Griekenland.

Woensdag 20 november

De opdracht voor vandaag was als volgt: Ga als een paparazzi je idool achterna. Je wilt echt, maar dan ook echt alles weten van jouw popidool. In tweetallen werd aan de opdracht gewerkt. Een aantal leerlingen had geluk, die konden gebruik maken van de pas geinstalleerde, nieuwe, supersnelle computers. Ja, zij waren dan ook 10 minuten eerder klaar dan de overige leerlingen. De opdrachten werden wederom razendsnel per electronische post verstuurd.
Dacht ik dat ik eventjes een rustige avond had, kan ik gelijk een heleboel  emails lezen:-) Nee hoor, goed gedaan. De cijfers van les 8 en 9 hoor je de volgende week.
 
Zondag 17 november

Woensdag 13 november stond de middag in het teken van de popmuziek. De leerlingen gingen de geschiedenis van de popmuziek vanaf 1960 tot en met 2013 onderzoeken. Van Elvis Presley, The Beatles, Prince, Madonna, Michael Jackson tot en met Justin Bieber, One Direction en Avici. Alles soorten en maten kwamen langs. De gevonden informatie werd verwerkt in een Power Point Presentatie. De leerlingen gingen fluitend aan het werk en waren zomaar klaar. De resultaten werden, bijna allemaal, diezelfde dag nog per mail verstuurd. Gelukkig had ik deze les ook hulp van Dhr. van der Zee.


Justin Bieber
                                              
 
Zaterdag 2 november

Woensdag 23 oktober hebben de leerlingen het onderwerp "Weer" afgesloten met een onderzoek naar een aantal spectaculaire weerrecords op de wereld en ook van Nederland. De records moesten worden opgezocht m.b.v. de tablet en een aantal weersites. Al snel regende het records in de klas en konden de leerlingen de gegevens invullen op een lijst. De gevonden records met de locatie werden op een kaart ingevuld en ingetekend. Wederom gingen de leerlingen als een speer aan de slag om de gegevens boven water te halen. En ook hier gold weer dat de resultaten ruim voldoende waren.

Vrijdag 1 november

Woensdag 16 oktober j.l. hebben de leerlingen een onderzoek gedaan naar het weer op hun verjaardag. Via de site van het KNMI konden de leerlingen weergegevens raadplegen van een groot aantal jaren.
De leerlingen moesten de temperatuur, de neerslag, de luchtdruk, de windrichting, de bewolkingsgraad en de windkracht opzoeken en de getallen in een tabel verwerken. Vervolgens werden de gegevens van de tabel omgezet in een grafiek. Een leuke les en de leerlingen hebben prima gescoord met de opdracht. Bijna allemaal ruime voldoendes. Goed gedaan.

Dinsdag 15 oktober

Woensdag 9 oktober j.l. hebben we een bezoek gebracht aan de Bonifatiuskerk te Leeuwarden. Op het programma stond een rondleiding door de kerk en een beklimming van de toren. De leerlingen moesten een vraag bedenken voor de gids en het antwoord verwerken in een kort verslag. Bij het verslag moest tevens een foto worden gevoegd. Dit kon via de mail en via Twitter. Je kunt je foto's nog deze week opsturen! Wel doen, anders.................kan ik je niet beoordelen. Dat zou jammer zijn,toch?

Hieronder zie je de foto's genomen vanaf de toren





Woensdag 2 oktober

Deze les hebben de leerlingen hun power point presentaties gepresenteerd op het smartboard. Een aantal leerlingen was al de hele week zenuwachtig hiervoor. Dat bleek achteraf nergens voor nodig. De presentaties waren prima verzorgd en de manier van spreken en presenteren was zeer goed. Ik was onder de indruk.
Een aantal leerlingen kan vandaag nog de presentaties per mail tot 23.59 uur inleveren. Diegenen die het na morgen inleveren krijgen een punt aftrek.

Woensdag 25 september

Vandaag zijn de leerlingen bezig geweest met een aantal toeristische attracties van de provincie Friesland. De leerlingen hebben een Power Point presentatie gemaakt over een 3-tal gebouwen, een 2-tal natuurgebieden en een typisch Friese "activiteit".
De komende lessen gaan we een aantal bijzondere gebouwen van Leeuwarden bezoeken: Bonifatiustoren, de oude gevangenis, de moskee aan de Esdoornstraat en tot slot de Oldehove.
De presentaties moeten voor woensdag 2 oktober worden ingeleverd.

De PPP's van Leon, Leroy en Tim kon ik helaas niet weergeven op dit blog; zij zullen toch een emailadres moeten aanmaken of een USB stick moeten meenemen naar school.

Donderdag 18 september

Het geplande bezoek aan de moskee kon helaas niet doorgaan ( zie lessen klas 2 ). De derde les was dan ook aangepast. Deze les hebben we de "Experience Wall of Fame" gemaakt. In lokaal 8 wordt een wand gereserveerd voor de Experience klas 1 en 2. Hierop komen alle "producten" te hangen die de leerlingen hebben gemaakt. Om de wand een beetje mooi aan te kleden, hebben de leerlingen de letters gemaakt van de Wall of Fame. 
Daarnaast was een 6-tal leerlingen uitverkoren om Meneer Oosterop te helpen bij de inrichting van de mediatheek. De uitdaging was het in elkaar zetten van 3 Billy-kasten. Dat is nog niet zo gemakkelijk. Maar uiteindelijk toch gelukt.
Het was een actieve les waarin de leerlingen enthousiast bezig zijn geweest. Zodra bekend is op welke datum het moskee bezoek door kan gaan, wordt dat bekend gemaakt.

                               Fotoshoot "Experience Wall of Fame".

                                                     Het ontwerpen van de letters

"Als dat maar lukt"

                                                           "Experience Wall of Fame"

Zondag 15 september


De tekenopdracht bij de Potmarge is afgesloten. Bijna alle leerlingen hebben hun werkstuk en verslag ingeleverd. Degenen die dat nog niet hebben gedaan, doe het wel, anders kan ik je niet beoordelen.
Eén leerling wist niet meer hoe de Potmarge heette en mailde mij de avond voor het inleveren van het verslag het volgende:
"Meneer, hoe heette die sloot ook alweer?" Gelukkig is alles goed gekomen.

De tweede les was op school in het computerlokaal. De leerlingen moesten in tweetallen een folder maken over de verschillen in rijkdom ( zie lessen klas 2 ).
Pittige opdracht. Leerlingen vonden het lastig. De meeste hebben het toch goed gedaan en op tijd ingeleverd. Ook hier geldt: graag je folder mailen voor woensdag 18 september.

De leerlingen van Experience klas 2 ( iedereen trouwens ) kunnen mij volgen op Twitter. Handig, want veel actuele informatie wordt via Twitter verspreid.

Volg mij: @ReneAnjewierden


Woensdag 4 september

Vandaag was de eerste les van de Experience klas 2. Nadat de mappen waren uitgedeeld en de opdracht van vandaag was uitgelegd, onmiddellijk aan de slag. Eerst werd er driftig gefiguurzaagd ( zie lessen klas 2 ). Na een uur was ook eindelijk Jan klaar met zagen en konden we op de fiets naar de Potmarge om te tekenen. Het was prachtig weer en het was heerlijk om in het zonnetje te zitten. Een groot aantal kinderen heeft werkelijk prachtige schilderijtjes gemaakt. Klassieke kunst, moderne kunst, abstracte kunst, van alles heb ik gezien. Om 15.30 uur weer terug op de fiets naar school. Van elke opdracht moet een verslag gemaakt worden en deze komt in je logboek. Zonder verslag krijg je geen cijfer voor je opdracht. 
In het verslag komen de volgende 3 zaken aan bod:
- wat was de opdracht? waar moest je de opdracht uitvoeren?
- met wie heb je de opdracht uitgevoerd?
- wat vond je van de opdracht?
Het verslag wordt per mail verzonden naar:
www.r.anjewierden@csg-comenius.nl
Onderwerp: tekenopdracht Potmarge

@Wennie: je schilderijtje ligt nog in lok.8. Het is nog niet af. Graag ophalen en thuis afmaken.
@leerlingen die hun opdracht nog niet afhebben: schilderijtje thuis afmaken en voor woensdag 11 september bij mij inleveren!

"Even kijken, wat is het beste plekje"

"Ja lekker, zo onder die perenboom, hebben we nog wat eten ook"

"Ik heb je voor het eerst ontmoet........"

Zagen zagen!